studentenleven.

Mijn eerste week als student zit erop. Althans, de lessen zitten erop. Het gevoel een echte student te zijn heb ik er niet aan over gehouden. Geen borrel op de donderdagavond, geen terrasje pakken in het bruisende centrum van Haarlem. Sterker nog, mijn huidige rooster wijkt steeds meer af van het oorspronkelijke. Ik ben niet hetzelfde als mijn mede-studenten. Na de eerste week is gebleken dat ik vrijstelling heb voor zowel bouwfysica als wiskunde. Dit omdat ik een redelijke ondergrond heb qua wiskunde en natuurkunde. Dat mocht ook wel na 8 jaar vwo. Het rooster ziet er daardoor een stuk rooskleuriger uit, aangezien deze vakken telkens de eerste uren gegeven worden.

Het reizen gaat me nog een keer tegen staan. Ik ben niets gewend, dat geef ik toe, maar 4 uur per dag gebruik moeten maken van het openbaar vervoer is verre van ideaal. Het verhaal over de vrijstelling heeft ertoe geleid dat ik deze week zelfs twee maal voor niets de tocht naar Station Overveen heb gemaakt. Ik neem aan dat dit niet nog een keer voor gaat komen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik vrijstelling ga krijgen voor vakken als construeren, geschiedenis van de stedenontwikkeling, bouweconomie & vastgoed en bouwtechnieken & materiaalkunde. Maandag heb ik deze vakken tussen 9:15uur en 19:00uur. Een (te) lange schooldag. Over dinsdag mag ik met alleen wet- & regelgeving niet klagen. Woensdag heb ik helemaal vrij. Donderdag is projectdag. Het eerste project gaat over de nieuw te bouwen wijk in Wieringerwaard, slechts 20 minuutjes rijden van hier. En vrijdag ga ik alleen voor het vak schetsen naar INHolland Haarlem.

Een kamer zoeken in Haarlem ligt voor de hand, maar voorlopig kijk ik de kat nog even uit de boom. Wie weet denk ik over 3 maanden dat dit helemaal niets voor mij is en kijk ik verder voor een andere opleiding. Aan de andere kant, als ik het nu niet doe is het straks de moeite niet meer, aangezien ik dan veel stages moet doen, die ik ook in de buurt van thuisfront Julianadorp kan zoeken. Bovendien is het thuis altijd gemakkelijker. Was wordt gedaan, eten wordt gekookt. Ik kan een stuk voordeliger leven. Kortom: een lastige keuze.

Feit blijft, dat als ik thuis blijf wonen, een groot deel van het ‘echte’ studentenleven langs me heen zal gaan. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik dat erg moet vinden.

Een gedachte over “studentenleven.

Geef een reactie

