Roze Woensdag

De tweede dag van de Nijmeegse Vierdaagse, de dag van Wijchen, is psychologisch misschien wel de zwaarste van de vier wandeldagen. De eerste dag is alles weer nieuw en begint het genieten, de derde dag leidt de route de wandelaars over de, in mijn ogen overschatte, Zevenheuvelen en op de vierde dag ‘ben je er al bijna’. Voor de tweede dag rest niets dan afzien. Het leren leven met de eerste blaren, spierpijn en het vroege tijdstip van opstaan. Naast het psychologische aspect is dit, met alle respect voor alle publiek in onder andere Wijchen en Beuningen, misschien wel de meest saaie dag en bevat de route heel veel smalle wegen, bospaden en een lange dijk, waardoor het wandeltempo moet worden aangepast. Het niet kunnen lopen van het eigen tempo is funest, het werkt als katalysator voor de pijntjes heb ik vandaag ervaren. Het waren soms zware kilometers.

Na gister op de eerste dag meteen de eerste zes blaren te hebben geteld, zijn het er nu, zonder dat ik daarvan veel hinder ondervond, elf. Veel meer zullen het er niet worden, want meer ruimte is er niet op de voeten en tenen. Naast de gelopen blaren is ook spierpijn in de knieën een kwaal waar veel wandelaars last van hebben. Een likje warmtezalf, hier en daar een pijnstiller en vooral een flinke dosis positiviteit helpen je er wel doorheen.

Ondanks eerdere ervaringen die ik met de Nijmeegse Vierdaagse had (7, 8, en 9 jaar geleden, red.) wist ik niet meer van het bestaan van Roze Woensdag. Ik had mij derhalve niet geheel aan de dresscode gehouden. Een groot deel van de wandelaars had dit wel opgepikt en hier iets leuks mee gedaan. Naast het dragen van roze kledij kwam de Roze Woensdag pas echt tot uiting toen de laatste kilometers waren aangebroken. Het publiek in Nijmegen maakte er een onwijs (roze) feest van. Als ik de laatste kilometers nogmaals had mogen lopen had ik het zeker gedaan, ondanks de pijntjes.

3 gedachtes over “Roze Woensdag

  1. Hallo Rian,

    En en en…heb je de Vierdaagse uitgelopen?! Wat was het een bijzondere ervaring, hè! Ik vond het echt super. Ik herinnerde me dat je tijdens het lopen zei dat je een blog bijhield: leuk! Waar blijft het laatste verhaal? Haha, of moet je eerst even bijkomen en je tentje oppakken?

    Wie weet lopen we elkaar volgend jaar met de Vierdaagse weer tegen het lijf!

    Groetjes, Monique

    1. Hallo Monique,

      Jazeker, ook de laatste kilometers afgelegd. In verband met vermoeidheid (donderdag) en viering met vrienden en familie (vrijdag) volgde mijn laatste blog pas vandaag. Hebben jullie het ook de Via Gladiola kunnen bereiken? Fijn gelopen?

      Voorlopig even de beentjes omhoog en de nodige uurtjes slaap inhalen. Wie weet tot volgend jaar!

      Groetjes, Rian.

      1. Hoihoi,

        Gefeliciteerd met je prestatie! Top. Wij hebben het ook gehaald! De donderdag en vrijdag liepen wij erg fijn, ondanks de hitte. En de binnenkomst over de Via Gladiola was ook perfect! Haha, de laatste kilometers mochten we met onze armen vol met gladiolen lopen…dat was haast nog zwaarder dan de hele tocht (een beetje bluf natuurlijk).

        Wel jammer dat we je de laatste dagen niet meer tegenkwamen, we probeerden je nog te spotten. Haha een journaliste/eigenaresse van een hondentrimsalon heeft veel bijzonders te vertellen😉 Ik vond het echt een superleuke beleving en de pijn is inmiddels al bijna vergeten (heb nog wel dikke enkels). Mardien en ik hebben het er al over om volgend jaar weer mee te doen!

        Succes met uitrusten en natuurlijk met samenwonen in Grunn!
        Groetjes, Monique

        Ps. Je schrijft echt artikel leuk: heel verhalend en met een twist (verhaal over blarenpleister).

Geef een reactie

