Makelaar.

Hoe vaak mij niet gevraagd wordt of ik makelaar wil worden wanneer ik vertel dat ik Vastgoedkunde studeer is niet meer op twee handen te tellen. Blijkbaar is dat de eerste gedachte die bij veel mensen opkomt. Makelaar. Nou was dat niet helemaal mijn insteek voor het volgen van de master en liggen mijn ambities toch echt ergens anders. Desalniettemin vind ik het leuk om zo af en toe een uitstapje te maken richting het makelaarsvak. Zo maak ik nog al eens gebruik van Funda, zowel via de app als de webversie. Of ik daarbij alle functies van Funda benut durf ik niet te zeggen. Tijdens een college kwam Zillow ter sprake, de Amerikaanse variant van hoe wij in Nederland Funda kennen.

Nu de Nederlandse woningmarkt weer lijkt aan te trekken is het wellicht interessant te kijken naar een functie die Zillow wel heeft en Funda niet: Make-me-move. De dienst laat huizenbezitters een verkoopprijs bepalen die nodig is om je te laten verhuizen. Je persoonlijke droomprijs. De woningen zijn dan niet officieel in verkoop, maar je geeft aan welwillend tegenover een vertrek te staan als de ‘make-me-move-price’ wordt geboden. Zillow stelt: “alles heeft zijn prijs, wat is de jouwe?”.

Natuurlijk kun je een veel te hoge ‘droomprijs’ opgeven, maar de kans dan een reactie te krijgen is dan niet groot. Het opgeven van zo’n prijs geeft een goed beeld van de markt. Uiteindelijk zullen vraag en aanbod elkaar vinden, de prijs waarvoor de huizenbezitter zijn huis kwijt wil en de prijs die een potentiële koper bereid is te betalen. Zo werkt het al met de huidige woningmarkt, maar verschil is dat de verkopende partij het nu zelf in de hand heeft aangezien het nog vrijblijvend is. De verkoper krijgt daarnaast zelf ook beter inzicht in verkoopwaarden van woningen.

voordelen-nieuwbouw-nieuw(Bron afbeelding: http://www.bpd.nl)

Naar mijn idee kan Make-me-move de al aantrekkende Nederlandse woningmarkt voorzien van een extra impuls. Woningbezitters die niet per se hoeven te verhuizen, maar ook niet per se hoeven te blijven wonen in hun huidige woning kunnen op deze manier de markt (al is het vrijblijvend) van meer aanbod voorzien. Wanneer er vervolgens iemand is die bereid is de make-me-move-price te bieden kan de mover gaan kijken naar een woning die net iets beter aansluit op zijn huidige woonwensen.

Amerikaans onderzoek rondom Make-me-move toont het succes aan. Mogelijk vinden er ook in Nederland meer verhuisbewegingen plaats wanneer deze dienst wordt gefaciliteerd. Verder laat ik uitwerking daarvan toch maar aan de echte makelaar…

Geef een reactie

